Close
READ ME --> This is a "vanilla plain" jqModal window. Behavior and appeareance extend far beyond this. The demonstrations on this page will show off a few possibilites. I recommend walking through each one to get an understanding of jqModal before using it.

You can view the sourcecode of examples by clicking the Javascript, CSS, and HTML tabs. Be sure to checkout the documentation too!

NOTE; You can close windows by clicking the tinted background known as the "overlay". Clicking the overlay will have no effect if the "modal" parameter is passed, or if the overlay is disabled.
Syllabus

Infomation of Course

Program Common [공통(상호인정)] Course Type Major Elective [ 전공선택 ]
Course Code 52.406 Course No CTP406
Section English English
L:L:C(AU) 3:0:3.0(0) Exam time
(classroom)
Course Title Special Topics in Art<What is future art?> [ 예술론 특강<미래 예술이란 무엇인가?> ]
Class time
(classroom)
Mon: 16:00~17:30 / (N5)Convergence Research Bldg. [ (N5)융합연구동 ] (2332)
Mon: 17:30~19:00 / (N5)Convergence Research Bldg. [ (N5)융합연구동 ] (2332)
Notice 학/석사 상호인정

Information of Professor

Name 이진준(LEE, JINJOON)
Department 문화기술대학원(Graduate School of Culture Technology)
Phone 042-350-2913
E-Mail jinjoon.lee@kaist.ac.kr

Education4.0 Q

Teaching Style Lecture 20%, Student-led classroom activities and learning activities 80%

Type of classroom interactions and learning activities (■: Yes / □: No)
□ Q&A/Quiz   □ Debate/Discussion   ■ Practice   ■ Project  
■ Demonstation/Experience   ■ Others ( Field Trip )
Education4.0 Q Y

Plan of Lecture

Syllabus File
Syllabus URL
Summary of Lecture 예술,인문학, 과학, 기술 등 다양한 관점에서 오늘날 예술의 위치와 의미를 되짚어보며 예술의 미래를 논의한다. 참여학생들과 함께 creative AI등 동시대 가장 중요한 10여개의 주제를 함께 선정하여 개인 발표와 함께 팀별 과제 실습 및 담당 교수 혹은 외부 연사가 진행하는 토론식 예술론 수업이 교차하며 진행된다. 학기말에는 창의적인 작업을 수행하는 데 사용되는 생성형 AI를 비롯한 다양한 기술을 이용한 실습위주의 공동 창작 발표 전시가 병행된다. 여기에는 문제의 정의 및 아이디어 도출과 개선, 계획 및 실행에 이르기까지 창의적인 프로세스의 모든 측면이 포함되며, 문학,음악,미술,영화.무용, 연극, 미디어등 다양한 현대 융합 예술의 최전방에 서있는 주제들을 포함한다. 기술과 예술의 관계 및 인간은 예술을 통해 무엇을 얻고자 하는지, 미래의 관점에서 예술이 무엇인가에 대해 근본적인 질문을 던지고자 한다.
Material for Teaching
Evaluation Criteria * The followings evaluation criteria may change:
A. Attendance: 10% B. Midterm exam: % C. Final exam: 30% D.Quiz: %
E. Report: % F. Discussion Engagement: 20% G. Project: 20 % H.Presentation: 20%
* Limitations on course retaking, if any
Lecture Schedule - 1(st) Week : Orientation
- 2(st) Week : 뉴미디어 아트의 정의와 전개
- 3(st) Week : Topic 1 발표 + 실습 + 토론
- 4(st) Week : Topic 2 발표 + 실습 + 토론
- 5(st) Week : Topic 3 발표 + 실습 + 토론
- 6(st) Week : Topic 4 발표 + 실습 + 토론
- 7(st) Week : Topic 5 발표 + 실습 + 토론
- 8(st) Week : Mid-term Off
- 9(st) Week : Topic 6 발표 + 실습 + 토론
- 10(st) Week : Topic 7 발표 + 실습 + 토론
- 11(st) Week : Topic 8 발표 + 실습 + 토론
- 12(st) Week : Topic 9 발표 + 실습 + 토론
- 13(st) Week : Topic 10 발표 + 실습 + 토론
- 14(st) Week : 실습 및 전시 준비
- 15(st) Week : 실습 및 전시 준비
- 16(st) Week : Final Exa 전시 및 발표
* 전시 장소는 N5동 2332호 및 그 주변 공간을 활용합니다.
Memo 1차 추천 독서 목록 : 이것은 미술이 아니다 (메리엔 스타니스 제프스키), 영혼의 미술관(알랭드보통), 오주석의 한국의 미 특강 (오주석), 예술과 기술 (루이스 펌포드), 예술복제시대의 예술작품, 사진의 작은 역사 외(발터 벤야민), 현대예술의 혁명(한스 제들마이어)
, 마르셀 뒤상 (베르나르 마르카데), 후기 인상주의 역사 (존 리월드), 현대 미술의 이해 (팸 미첨), 20세기 현대 예술 이론 (제이 에멀링), 미술관에 간 인문학자 (안현배), 달과 6펜스 (서머셋 몸), 이방인 (알베르트 까뮈), 변신 (프란츠 카프카), 뉴미디어의 언어 (레브마노비치)

2차 추천 독서 목록 : 판단력 비판(칸트), 서양미술사(곰브리치), 모더니즘 (피터게이), 미학의 역사 (서울대학교 미학대계),꼭 읽어야할 예술이론과 비평 40선 (도널드 프레이지오시), 난생 처음 공부하는 미술이야기 1.2.3.4 (양정무), 테마현대미술노트 (진 로버트슨), 말과 사물 (푸코), 비미학 (알랭 바디우), 예술철학 (박이문)